1 februari 2012

VÃ¥ren är pÃ¥ gÃ¥ng….Eller?

 



Ok kanske inte om man inte tittar ut genom fönstret. För fortfarande ligger det snö som då och då fylls på av nya flingor och termometern envisas vara på minus. Lite orolig är jag för mina omhuldade Hellegorus Niger dvs svarta julrosor. Innan vintern slog till så hade de utvecklats fint fint. Nu försöker jag skydda dem så gott jag kan med granris och en bedjande önskan om att de klarar sig så att jag äntligen få se dessa vackra vårblommor.

Själv envisas jag med att vilja skynda på våren. För ett tag sedan köpte jag ett nytt miniväxthus och nytt för i år torvbrickor. Dessa har jag inte provat tidigare och det ska bli intressant att se hur det blir. I år har jag även mindre utrymme att driva upp egna plantor. Så redan nu har jag bestämt mig för att bla köpa tomatplantor, troligen kommer det att bli från Möckelsnäs Orangeri. Har även investerat i en liten minisax. Jättesmidig för att knipsa av och tukta. Men det finns flera användningsområden enl Nelson Garden ska den användas som kryddsax men jag använder den även som broder/garnsax.. bra när ett föremål har fler användningsområde tycker jag, för en liten peng.
För närvarande planera jag köksträdgÃ¥rden. Det första som bör göras, när väl värmen kommer är att grovgräva och tillföra gödsel. Vilka grönsaker det blir är än lite osäker. Men de som kommer att Ã¥terkomma i Ã¥r är pumpor, olika sorter romansallat, potatislök, jordärtskocka, potatis och mina färgglada morötter. Sen fÃ¥ vi se. Tanken är även att lotten i Ã¥r ska fÃ¥ sig ett staket och en ny grind. När det är gjort kan jag börja planera perenn rabatten. En hel del växter är planterad i en tillfällig bädd i väntan pÃ¥ vart de ska sättas ner och en hel del är tingad hos svärmor och svägerskan. Massor med planer för lotten alltsÃ¥…Ã¥terstÃ¥r att se vilka som blir dröm och vilka som blir verklighet.

En milstolpe pÃ¥ att vÃ¥ren är pÃ¥ väg brukar vara alla trädgÃ¥rdsmässor tex 12-15 april Nordiska TrädgÃ¥rdar i Stockholm. Mässan brukar vara en trendsättare och ge en god inblick hur trädgÃ¥rdsÃ¥ret kommer att bli. Tyvärr blir det nog att jag fÃ¥ stÃ¥ över den även i Ã¥r av olika orsaker. Men skam dem som ger sig – en vacker vÃ¥rdag kanske jag kan Ã¥ka dit. Ã…rets tema är: Nya oväntade kombinationer och inspirerande kollisioner! PÃ¥ vÃ¥rens TrädgÃ¥rdsmässa har alla ljusa idéer och plötsliga infall företräde.

Ha det gott i ett kylslaget vinter Sverige
Bella




1 kommentar:

  1. ojojoj vilka planer för lott och trädgård :) låter bra det bea. jag fick ett sånt litet drivhus av killarna när jag fyllde förra året tror jag. vet inte vad jag ska ha där i år... förra året hade jag dill persilja och gräslök. tror jag tar enbart gräslök i år ;)... locket skyddar mot alla pollen oxå. Bra.. :)
    Så, nu väntar vi alltså påatt snön ska smälta. Lite svårt i denna kylan, men värmen kommer väl så småning om. Hoppas jag. Kram till dig Bea!

    SvaraRadera