5 februari 2012

Mat min passion


Det är inte så svårt att förstå att mat är något som ligger mig mycket varmt om hjärtat. Dels är jag noga i vad som stoppas i munnen. Men även att man förstår processerna kring det. Därtill kommer näringslära, tillsats lära mm. Och visst syndar jag, med både kakor, godis och choklad och allt annat som ger en liten guldkant i livet.

Men ibland är det bara att släppa allt och följa sitt hjärta. Mitt hjärta klappar extra slag för den italiensk mattradition. Detta härleder till min uppväxt då jag hade en dagmamma som var italiensk. Ibland tror man inte att så korta perioder i ens liv kan påverka så mycket senare i livet. Men i mitt fall gjorde det. Inte nog med att jag älskar språket, trädgårdarna, naturen och människorna. Jag älskar deras sätt att se på maten så som på livet. Men några få enkla råvaror skapa underverk på tallriken. Eller att livet inte alltid handlar om vem som äger mest och störst. Att njuta av det lilla och försöka glädjas över det man har.

Idag har jag stått i köket hela dagen, som resulterade i kakor, frukostbullar och kvällens rätt. Givetvis var denna söndagsmiddag hämtat från Italien. Osso Bucco, dvs kalvlägg och saffrans risotto. Och ibland, inte alltid, så verkligen lyckas man med allt.  Dessa rätter är mina paradrätter, något jag gärna skryter med. Det är så svårt att misslyckas. Ok kanske risotton inte alltid blir så där perfekt som den blev idag men för det mesta fullt ätbart. Men just i dag var både Osso buccon mustig smakrik och risotton så perfekt den bara kunde vara. Jag tror tom att Mannerström och Moberg hade slickat tallriken idag.. till detta ett glas rött och min lycka var gjort. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

Vem behöver mera i livet när man har fått en glimt av himmelen.


Ha en smaskig vecka
Bella

2 kommentarer:

  1. Hörrödududu.....maten var god...men som ett omslagspapper till detta drack vi ju ett Merlot-vin. Jag gick ju på reklamen och köpa årets SwedenRock-vin. Passade ju utmärkt till denna middag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vinet passade bra till oxå.. men var klart mest nöjd med maten och sällskapet ;)

      Radera