15 februari 2012

Frösådd here we come


Jee äntligen få man börjar med frö så både grönsaker och blommor. Men eftersom det kräver lite engagemang och struktur så behövde växtskåpet en rejäl ansiktslyftning. Och efteråt är jag mycket nöjd med resultatet. Så nu är det bara att sätta i gång.
Eftersom jag tycker det är så hopplöst att hålla reda på när växterna ska förodlas/ direktsås har jag gjort en liten låda. Lådan är en vanlig godislåda, som har gjord 6 st kort till. På dessa kort som är indelad från jan-juni står det på ena sidan vilka grönsaker/örter som ska odlas och på andra sidan vilka blommor som ska förodlas alt direktsås. Så jäckla fiffigt tyckte jag.

Jag har även gjort ett par nya frö påsar så att fröerna som jag själv har samlat inte ska ligga i små plastpåsar. Har nämligen under vintern märkt att de inte alls trivs i dessa.  Dessutom är en jättebeställning från Impekta på gång med nya och fler fröer. ;) Kan knappast vänta.

Äntligen lite ordning!
Så nu är säsongen i gång och nå dess kulmen i april/maj. Alla hoppas vi att dessa månader är fina så att man kan ta tag i en vildvuxen och övergiven köksträdgård. Så att man till hösten på nytt kan skörda grönsaker att vara stolta över och blommor att vila ögonen på.

Och som jag alltid säger: lite skit under naglarna har då aldrig skadat någon.

Bella


Och så har äntligen de nya fröerna anlänt :D Nu är bara frågan hur tusan jag ska få plats med allt. Önskar mig ett hus med källare och stort växthus o trädgård. Snälla Snälla Snälla.....

2 kommentarer:

  1. låter så härligt bea! smart att göra iordning en låda så du vet när det är dags... man missar ju så lätt annars.

    SvaraRadera
  2. Hvor ser det spændende ud - glæder mig til at følge din have ;0)

    SvaraRadera