12 april 2012

Nytt liv föds


Det är mitten av April. Naturen har vaknat och lever sitt eget liv vädret liksom. Ena dagen sol andra snöstorm.

Idag när jag var på min promenad genom lövskogen fick jag vara med och se ett nytt liv komma till. Fjärilar är något alldeles särskild tycker jag, deras ankomst bekräftar misstankarna att vi få en sommar även i år. Och efter en kall vinter och tung vår är deras ankomst mer än välkommen. 

Så mitt på stigen föds en citronfjäril. Underbar vacker gul men alldeles för blöt för att vingarna ska kunna bära. Så det var klart min uppgift att bära den, efter ett tags övertalning, till en mossig sten där den kunde torka i solen. Där lämnade jag den i fred eftersom mötet med människan fick honom att skaka som ett asplöv. Inte alla är tacksamma för lite hjälp verkar det som. Men mitt samvete är ren oavsett vad den tycker.

Att jag enligt ett test skulle vara 83% elak idag märkte jag absolut inget av, kanske mest att elakhet inte alls ligger för mig och inte är en egenskap jag direkt besitter.  Jag tar det med en nypa salt eftersom jag en annan dag fick 97% godhet.

Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar