13 januari 2012

Vad varje människa bör veta

om vår mat.
Häromdagen såg jag via SVT play 3 stycken engelska dokumentärer om ett ämne som engagera men som gemene man inte vet så mycket om fast vi omges dagligen i mängder av dem.
Att mat är en av mina passioner och att jag är relativ noga med vad jag stoppar i mig även om jag syndar som alla andra är inget nytt för dem som känner mig.Jag slår gärna ett extra slag för naturlig mat, ekologisk och laga mat från grunden med råvaror som man är trygg med. Men som dokumentären kommer visa dig: allt var faktisk inte bättre förr!! Hur gärna vi  morotsodlande bohemer gärna vill tro.
Jag fascineras även av det vi kallar E-nr. Det finns en ofantlig mängd av dem. Men vad vet vi om dem egentligen? Var kom de ifrån, vilken nytta gör de? Och är de verkligen så farliga? Jag lägger upp länkar här för dem som vill se en annorlunda dokumentär om det vi stoppar i oss. Med många Ah upplevelser och en hel del äckelscener. Så för dem som är äckelmagad… gott råd ät inte under tiden.

http://svtplay.se/v/2670772/dokumentarfilm/e-nummer__del_1_av_3?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2671122/sb,p115254,2,f,-1

http://svtplay.se/v/2671122/dokumentarfilm/e-nummer__del_2_av_3?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2670772/sb,p115254,2,f,-1

http://svtplay.se/v/2672327/dokumentarfilm/e-nummer__del_3_av_3?sb,p115254,1,f,-1

Ta er tid att se dem, man få en helt ny syn på maten man stoppar i sig. Visste du förresten att vi består som människor av E-nr, närmre bestämt av 70 st. Mer om det i avsnitt 3. Och att vår absolut nödvändigaste E nr heter E300 den gör att vi överlever och inte ruttnar. Fantastisk tanke tycker jag.

Den som är intresserat finns sidan: http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat;
Livsmedelsverkets hemsida gå via länken på vänstersida som heter märkning av mat. Där finns all information om E-nummer deras påverkan i kroppen mm.

Bibeln för alla E-nr "nördar" heter E-nummer boken av Orla Zinch och Torben Hallas Meller. Boken har nu några år på nacken men är en gedigen utförlig grundbok och  när det gäller nya rön och uppdateringar är Livsmedelsverkets hemsida att rekommendera.

Bella

1 kommentar:

  1. Tyvärr visas inte avsnitten längre på svt play. Hoppas du hann se dem innan de släktes ner

    SvaraRadera