20 december 2011

En härlig helg av njutning


Förra helgen tog vi en time-out i julstressen. En härlig långhelg med mat, hotell och bara rå om varandra. Och så lyckat den blev. Kattvakt var ordnat så vi kunde slappna av helt och hållet och bara njuta.
   
 På fredan gick färden till mitt underbara Lund. Där var hotell bokat med badkar ;) och en underbar middag på min älskligs restaurang Italia Il. Väl i Lund blev det strosa runt i stan och gå in och ut ur affärer. Handla lite här o där. Händerna fulla av ost, surdegsbröd och lyxchoklad var det sen tillbaka till hotellet. För att inta ett gott och skönt bad för att göra sig i ordning till middagen. Bordet var beställt till 20.30. Väl där fick vi en kypare som var smått förvirrad och kanske just den kvällen hade passat bättre i disken. Maten var som vanligt helt utan anmärkning

På min meny stod det;Förrätt- sallat med parmesan, parmaskinka. Till huvudrätt- Pancettalindad hjortytterfilé med persiljerot, karljohansvampragú och tryffelbakad potatis och till efterrätt blev jag förförd av en italiensk citrontårta med vit choklad och limoncellokräm samt en god cappuccino.    

A hade på menyn; Förrätt- kalvgapacho. Till huvudrätt- Örthonungsmarinerad lammrostbiff med citron-persilje gremolata och smörstekt kronärtskocka; serveras med purjo-potatisgratäng och till efterrätt Italiensk hasselsnötsglass dränkt i espresso och mandellikör. Och till allt detta tog han en härlig dyr Grappa och en cigarr. Mätta och belåtna styrde vi sedan stegen hem i ett kylslaget Lund för att krypa ner och få sig en god natts sömn.


På lördan efter en härlig frukost intog vi de sista affärerna i Lund och jagade efter en klänning i nog vart enda H&M i södra Sverige. Men eftersom jag är envis, så utgick jag klart med seger.
Efter stadsturen åkte vi äntligen ut till Jakriborg. Ett litet samhälle utanför Hjärup som är uppbyggd som en senmedeltida Hansastad.  Där pågick årets julmarknad och jag fullkomligen förälskade mig i stället. Det kändes verkligen som hemma, det enda som saknades var att det inte fanns några trädgårdar att tala om, knappt någon uteplats. Men jag kan mycket väl tänka mig att sluta mina gamla dagar där. Efter en skål gulasch och härligare gycklare, riddare, provsmakningar och julbodar styrde vi färden vidare till Malmö.
Väl i Malmö checkade vi in på vårt andra hotell. Även denna hade lyxen av ett badkar ;) Så ut i stan igen där nu regnet valde att ha ett litet uppehåll. Det tackar vi för. Ännu en gång jagar rund bland H&M och andra delikatessbutiker. Åter till hotellet för att inta mitt sista julbad för i år. Renare än så kan ingen vara. Hihi. 

Och nu till A´s favoritrestaurang (nåja jag gillar det också, skarpt) Stegen gick till King Long ett av Malmös äldsta kina restaurang som nu har gått i arv från far till son. Och här är det inte tal om 3 små rätter, friterat bläfs eller bananer med glass. Här serveras det äkta Kina mat. Mat som en kines skulle springa benen av sig. Ja jag måste erkänna, även vi. Idag slog vi på stort och valde en 7-rätters avsmakningsmeny med lite modifiering. Min fiskallergi ställer krokben igen. Och in kommer rätt efter rätt som är bara så obeskrivbar - den måste upplevad. Den var värd vart endaste öre.

Här ser du vad vi fick, men smakerna är omöjliga att beskriva. (Men de sitter kvar länge i gomen, mums)
Förrätt: Marinerad gurksallad med kokt oxbinga.
Huvudrätt 1: Risdumplingar fyllda med vattenkastanj, fläsk, shitaki
Huvudrätt 2: Panerade och friterade räkor med citron majonäs
Huvudrätt 3: tre kopps kyckling. Kycklinglårbitar kokt i risbrännvin, soja och sesamolja
Huvudrätt 4: 2 i grytan fläsk. Fläskbitar kokt 2 ggr med sojabönor, svamp
Huvudrätt 5: Knaperstekt biff med ingefära, purjo, vitlök och paprika
Efterrätt: Friterad svart sesam dumplings med vaniljeglass (den hade han gott kunnat hoppa över) Dumplingarna smakade frasig deg med Nutella. Passa en chokladgris alldeles utmärkt.
Som avrundning en kanna Longte till mig och 2 Cognac till A. Hmm antar att det var dem som gjorde att noten helt plötsligen steg från ok till, shit ska jag stå i disken i kväll. Men han var nöjd och lycklig och det var huvudsaken. Han somnade med ett smackande leende i alla fall och då är jag nöjd. En del av rätterna kommer jag att försöka att återskapa även om det kommer att bli svårt att få till det exakt.
Och sakta vi går genom stan hand i hand och var helt nöjda och lyckliga med våran helg.

Nu är det bara dagar kvar innan julafton. Hoppas ni få en skön kväll med härligt umgänge och skratt. Men lämna stressen hemma. Till dig som ska ge dig ut i trafiken ber jag dig att ta det lugnt och försiktig, jag vill ju snart återse dig här. 
Den sista veckan här hos mig är att ta det lugnt, slå in pakterna, njuter av vänners sällskap och en härlig julmassage.
Ha det nu riktig skönt och glöm inte bort att det finns även en tid efter jul.

Jag önskar dig en riktig härlig Jul
Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar