9 oktober 2011

Utmaningar


Man ska alltid utmana sig själv har jag fått höra. Denna helgs utmaning var att göra en Tjälknöl, på svärfars dyra älgkött, och saft på Fläderbär. Och nog för att jag var lite nervös. Älgkött tillhör inte mina favoriter, torrt o segt och alldeles för dyrt att misslyckas. Tur att svärfar är jägare. Så fram med ett recept o följa det till punkt o pricka. Och vilken grej det blev. Mört, saftig och riktig gott. Inte direkt den distinkta viltsmaken utan mildare. Hela skapelsen liknar rostbiff men smaken är inte alls det samma. Antar att smaken ändras beroende vilket kött man använder. Till denna exklusiva rätt valde jag en potatis och jordärtskocks gratäng. Tillbehören var hemgjord lingonsylt o inlagd gurka. Och pricken över i:et ett glas rött. Det var en riktig smaskig avslutning på veckan så det inte fick plats med någon efterrätt. Däremot fika lite senare. 

Fläderbärssaften var sambons "utmaning" efter massa kok o rinn så blev det nästan 1 l saft. Eftersom jag tidigare inte heller hade smakat det så blev det en upplevelse i sig. Något strävt och sin egen speciella kärva smak. Men perfekt som måltidsdryck eftersom den inte är så söt. Tanken kom att man kunde göra gelé till viltkött kanske.

Jag tycker verkligen att ni ska se om ni kan göra Tjälknöl inget krångligt alls och nästan ingen passning. Leta upp receptet på nätet, ta vilket kött som helst och sätt i gång. Ni blir inte besvikna, jag lovar.

Smaskens måltid
Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar