10 oktober 2011

Bonna Auktion


I helgen var det bonna auktion i Skåne. Där fanns allt mellan himmel och jord tja och som mest skräp. En och annan guldklimp fanns det också. Själva var vi där för att spana in jordfräsen. Men även om den var ok så ville jag inte ge 1500 för något beganat i de skicket. Det var riktig spännande. Har ju varit på en del auktioner men aldrig bjudit. Men när man väl kom på hur det fungerade så blev det riktig spännande. Att det sedan inte var med min plånbok jag bjöd med gjorde det desto roligare. Vi var där med några goda vänner. Och R och jag hade hittat en hel hög med spunnen tjock ulltråd, dem ville vi ju klart ha men satte som max 400 kr för allt. Kalaset slutade kring en 1000 lapp o då var vi inte intresserad. Men en del åkte med hem, tex en Höganäs skål, pigtittare och två tvättbrädor som jag har planer för allt för under 150 kr, vilket jag tyckte var ett fynd. Efter en kylig dag var det skönt att komma i värmen och få goe fika och te. 
Sedan var det hem till ugnen, där fanns en utmaning. Jag har länge velat testa att göra något som heter Tjälknöl. Vi hade en liten älgstek i frysen och den fick duga. Så den åkte in i ugnen innan vi åkte på morgonen och när vi kom hem på kvällen var den klar. Därefter i salt/sockerlag o dra i 5 timmar och sen var den klart. Den ska testas idag tillsammans med jordärts - potatisgratäng. Mumma.
Nu är vi även inne i sluttampen för trädgårds och koloni året. På söndan så försökte jag ta det sista i stugan o kökslandet. Eftersom stugan inte är direkt isolerad så få man ta hem textiljer och dyl. Och nu ser allt tomt och öde ut. Under vintern ska jag sitta i stugvärmen titta tillbaka och minnas en regnig sommar som inte direkt var gynnande för ett trädgårds och koloniliv. Kan nog säga att, efter vi renoverade stugan och grävde ett nytt trädgårdsland, nog luften gick ur oss lite. Men jag har massor med drömmar för stället och det blir nog bra så småningom. Till våren kommer det även massor med blommar från både svärmor o svägerskan, och sånt är ju kul. Det jag vet redan nu är att jag måste få ett nytt staket och en grind. Och så har man lagt år 2 till sitt koloniliv. 

Ha det gott i höstrusket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar