28 november 2011

Vädrets makter

Helleborus `Niger`
 Det var då  allt ett märkligt väder vi har. I går stormade så in i hundan. Många blev strömlösa, kom inte till jobbet p.g.a nedfallna ledningar, träd. Och själv sitter man och myser inne i värmen och njuter av att det rycker och sliter i husknuten.

Men mest reagera man på att det fortfarande är så varmt att växterna i trädgårn tror det är höst. Förra året vid samma tid låg det en hel del snö och man var tvungen att bylta på sig ordentligt. Ok jag kanske inte saknar att skotta snö och sitta i en kall bil men det finns en biologisk förklaring varför vi har vinter här på denna sidan jordkloten. Och efter ett antal år i evolutionen så är vi helt enkelt inte anpassat att det ska vara så varmt nu. Varken människa eller djur/natur.

Vitlök i december?!
Se bara på mina vitlöksplantor. De har fått fullständigt spel. Fortsätter det så kan jag skörda dem i mars! Det som är glädjande nog är att mina underbara svarta Julrosor börjar komma nu. Och dem ser jag verkligen fram emot att se till våren när snön ligger vit runt dem och de blänker med sina svarta huvuden. Även de vita julrosorna som jag fått av svägerskan tar sig fint. Än är de bara små plantor men de utvecklas fint och det ska bli trevligt att sen sätta tillsammans med de svarta.

Bella

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Ja vi satt i vår lägenhet och sa nöjt, tur att man inte bor ute på landet och behöver oroa sig för ev fallande träd på huset. Eller om vi hade haft en häst som behövt tillsyn på kvällen. Ingen av oss hade någon nämnvärd lust att gå ut :)
    Vitlök i mars, toppen! Nja. håller med dig. Vädret ÄR lustigt och den där vargavintern som metrologerna varnade för då? Är orolig att den kommer i mars-april istället.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med dig Bea samt Ariella. Vi bör ha 4 årstider för att vår natur är anpassad efter det. Lite storm då och då hör till i temperaturväxlingarna, men att plocka svamp i december/januari är lite fel, samt att blommorna börjar om NU! Suck... var ska detta sluta?

    SvaraRadera