6 november 2011

Bättre sent än aldrig.. och lite funderingar kring Julen

Krans av Savoj-,Brysselkål och Rödlök
Nu äntligen har jag blivit färdig med att göra en höstkrans till dörren… som sagt va bättre sent än aldrig. Men om nÃ¥gra veckor blir den utbytt mot nÃ¥got juligare, eller senare. Entrén har även fÃ¥tt sig en nyare utsmyckning.
Nu känns det lite mera  välkommande.
40-års present från svägerskan ;)

Annars rulla det pÃ¥ här, är i full gÃ¥ng med virka och sticka. Är även ut och gÃ¥r för glatta livet, alla säger att orken blir bättre… men jag har dÃ¥ inte märk nÃ¥got än. Känns mera som om man svimmar varje gÃ¥ng man har gÃ¥tt en runda och absolut inte vill göra om det kommande dag. Men sÃ¥, nästa dag stÃ¥r man där igen med skorna pÃ¥ o har glömt precis allt. Hmm mÃ¥ste vara Ã¥ldern.
Man kan även konstatera att det blir allt mörkare och dagarna inte vara lika länge. Gott i och för sig för då är det berättigat att rugga inne och sova länge, men jag saknar solen och värmen i alla fall. Något som är lite mera positivt är att i fjol vid denna tid,låg det snö och varade länge, så är inte fallet just nu. Jag hatar att skotta snö även om det är vackert att se på.

Fundera lite på julen, nu när man hela tiden blir påmind via julmässor, tidningar och utsmyckningarna i butikerna mm. Lite tröttsamt tycker jag det är. Man hinner, i alla fall jag, tröttna lite på denna högtid innan den är här. Jag har envist vägrat att dricka julmust och årets Blossa glögg. Startskottet börjar först den 1a advent och inte en minut tidigare. Även om jag vet dem som fuskar. ;)

Julen tycks börja tidigare och tidigare för varje Ã¥r. Och varje Ã¥r sägs det än en gÃ¥ng att vi kommer att spränga den ekonomiska julshoppings vallen. Hur det är möjligt att vi handla för miljarder varje Ã¥r för en högtid som vara i tre dagar.? Den ekonomiska krisen verkar inte pÃ¥verka denna högtid alls. Det är mig ett mysterium. Men allt tycks bara handla om pengar och vem som ger den dyraste julklappen, den vinner. Barnen tycks inte vara nöjda innan de blir begravna i sina julklappar och dagen efter fullkomligen struntar i dem. 
Borde inte less is better, rÃ¥da. 

Borde det inte handlar mera om, det som det borde handla om: nämligen att umgås med familj och vänner, ta sig tid att rå om sig och sin käraste, bara vara och äta god mat.
Fundera gärna lite på detta.

                                                         Ha en härlig helg/vecka
                                                                        Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar