24 november 2011

Lite tankar o funderingar kring Miljö


Ordet miljö ger mig nästan lite ångest. Det är så stort att det är nästintill inte går att greppa. Det är så många saker som är fel och misskött i vår natur som vi tar skada av och allt p.g.a vårt sätt att leva. Så nog har vi oss själva att skylla.  Jag har tänkt mycket på det där med miljöansvar. Och det blir nästan som pekpinnar, hot och tristess. Men ansvar måste vi ju ta – ingen annan än vi själva kan göra det.  Det man hör och känner alldra mest är att, hur kan lilla jag förändrar någonting eller vad hjälper det att jag gör detta när 10 miljoner andra inte gör det. Men jag tror att det är just det som är problemet. Vi sneglar på andra, förväntar oss att andra har svaren, ta ansvar och helt enkelt fixar det. Nej jag kan inte heller trots god vilja fixa rent vatten, att regnskogen slutar skövlas eller rädda Vargen. Men om vi alla gör det lilla vi kan, utefter vår egen förmåga så kan det göra skillnaden.  Jag är inte helt och hållet miljönörd, fast jag förändrar små saker efter hand. Inget märkvärdigt bara små saker i vardagen. För det som är viktigast är ju trots allt att det är en sak man vill göra dag in och dag ut.  Och nej jag klarar inte heller alla mål jag sätter upp. Men det som gör skillnaden är att man inte ge upp utan försöker igen tills man lyckas. Jag har massor sådana mål som måste göras om.. det är just det som gör livet roligt att leva.
T.ex. kan man göra massor i din vardag.
·         Källsortera gör ju de flesta idag, superbra tycker jag, men det går alltid att sortera mera. 

·         Du som har möjlighet att ha egen kompost, väntar inte skaffar en. Det gjorde jag i våras. Efter att mitt dåliga samvete nästan skrek mig döv. Det går si så där med den mest kanske beror det på att jag när jag köpte den dyra komposten inte hade råd med maskarna sen och de jag stoppade in från trädgårdslandet helt enkelt inte var lyckliga hos mig och drog någon annan stans. 

·         Påverka andra att källsortera. Helt omedvetet lyckades jag påverka ett helt företag att källsortera när de skaffade nytt kök. Nu är det inga konstigheter. Så visst gör en person skillnad.

·         Återvinn; barnens gamla kläder, leksaker, gardiner, dina kläder. Ordna t.e.x klädbytar dagar för barnkläder, växtloppis. Skänk till andra. Bara fantasin sätter gränser. Och kom ihåg bara för att du har skänkt kläder till Röda Korset betyder det inte att man måste fylla garderoben med nytt.

·         Vägra låta dig luras av handlarna! För tror mig de har studerat oss kunder mycket noga och vet alla våra svaga punkter. Varför tror du att godiset är framme vid kassan och frukten längst bort. Du som har barn har säkert svaret. Extra tankvärd nu när julen närmar sig med stormsteg. Fall inte för frestelsen. Tänk efter – hur mycket mat fick du slänga förra året? Och lekte barnen med alla saker de fick?

·         När du handla gör medvetna val. Ekologiska eller närproducerade varor är faktiskt idag inte alls så dyra som tidigare. Ibland kanske tom billigare. Välj framför allt ekologisk i grönsaksdisken. Just med maten är jag supernoga. Och om vi slutar se maten enbart som bränsle till våra kroppar blir maten så mycket roligare. Mat är en glädje som ska fylla din kropp med näring så att du orkar vara glad. Varför skulle jag vilja missunna min kropp att vara glad genom att äta dålig mat! 

Och till slut har jag litet julpyssel till dig.  Printa ut texten nedan. Limma den på en bit kartong, pynta och sätt på en magnet. Volá bara att sätta på kylskåpet. För att det är bara att inse. VI slänger kollosalt mycket, tänk då allt vi kan spara inte bara pengar. Du sparar din kropp för att du slipper konka hem massa tunga kassar, mera pengar i plånboken, sätter i gång din fantasi när du ska försöker knopa ihop något av resterna och gör dig kanske till en bättre kock. Massor med fördelar. Detta att inte slänga maten kommer vara min stora Akilleshäl under 2012, men skam den som ger sig.

Gör din plånbok glad
Släng inte mat :)

Det finns klart massor att säga i ämnet och massor man själv kan göra. Men det viktigaste är ju trots allt att vi ta beslutet att göra något. Du har kanske egna tips. Skicka in dem här så alla kan ta del av dem. 

Ju fler vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans…..

Glada komposthälsningar
Bellalyx

1 kommentar:

  1. Ja, tänk om ALLA gjorde något så skulle det verkligen bli en förändring! Att tänka "äh, det gör ingen skillnad" är ju bara SÅ SLÖTT! Själv handlar jag ekologiskt när jag känner att jag har råd (julskinkan ett måste trots att den är så mycket dyrare!), sorterar sopor (men fuskar ibland), tumlar bara viss tvätt då torkställningen behövs till annan tvätt ;)... ja, listan kan göras lång, men jag är ingen fanatiker för det. Jag köper gärna saker, men känner inte att det är onödiga saker för det. Men det tål ändå att tänkas på i juletider så konsumtionen ökar drastiskt. Överbliven julmat slänger jag inte. Pytt i panna på skinka, köttbullar och prinskorv är jättegott! :) Brukar bli typ på annandagen.
    Försökte förresten kommentera detta i mobilen innan, men den sa att jag inte ägde mitt wordpresskonto, så jag gav upp...

    SvaraRadera