27 november 2011

1a Advent

1a Advent

Och nu har jag fått göra i ordning årets adventsljus. Stämningsfull i vintermörkret. Här ska även bakas pepparkakor, engelska julkakor, saffransbullar ja o sen få man se. Återstår pyssel och pynt. 

gudmundsgarden.se
Igår var vi åter i Slöinge på Gudmundsgården. De har renoverat en lada och ha fått mycket mera plats till oss kunder och till sig själva. Nu kan man i lugn och ro står och spana in allt innan det är ens egen tur. Smart drag… eftersom man efter 5 minuters väntetid drägglande, vill ha allt. Så spendera plånboken var på. Men vi fick lite julklapp av dem i gengäld - marinerad fläskfilé och ölkorvar. Efter att vi har betalt. Säg i vilken ICA butik du få det! 



solhagastenugnsbageri.se
Numera har Slöinge även ett stenugns bageri. Liten men naggande god skulle jag säga. För en liten peng kom vi hem med två bröd, massor med frallor, fika bröd och en klick riktig surdeg. Så nu blir det av att baka igen, som har varit på sparlåga sen jag lyckades ta död på min egen surdegskultur.

I väntan på tomten
 Jag   fick även mig en  liten strandpromenad.  Underbart att gå vid en nästan tom strand där vågorna piskar in, vinden viner och ansiktsmusklerna stelnar i den kalla vinden. Det skulle inte vara helt fel att få ha detta som en vardagssyssla.

 Idag blir det lite julskyltning för att skynda hem till  glöggen, pepparkakorna och ostarna. Mums.

  

Ha en riktig trevlig och fridfull 1a Advent

Bella

1 kommentar:

  1. Bea, jag var ner på julskyltningen lite snabbt. In på jobbet för att kolla läget och prata bort några minuter, sneglade på den svajande granen på torget då jag gick förbi. Vågade inte vara på torget själv! Ville inte få en fallande gran över mig. Sen in på netto och köpte pepparkakor till den varma glöggen som verkligen behövdes sen! Det var verkligen gott. :)
    Nu är det bara att njuta av ljuset inomhus då mysighetsfaktorn utomhus inte är på topp.

    SvaraRadera