4 september 2011

Säsongsavslutningar hit o dit


 I gÃ¥r var det loppis helg.. alla tycks vilja fÃ¥ ut det sista inför vintern. PÃ¥ Ikea parkeringen var det privatpersoner som sÃ¥lde sina saker.. riktig billigt men det var inget av det som ville följa med mig hem. Bättre gick det pÃ¥ ett annat loppis.. en enorm stor byggnad där det förr stod tÃ¥glocken. Mitt i skummet utan nÃ¥gon som helst belysning hittade jag mitt fynd… 8 kg ulltyg av blandat tjocklek, färg och kvalité. Eller tja det fanns mer men jag orkade inte bära mera. Lär säkert Ã¥terkomma. Det kommer att bli allt frÃ¥n heminredning till medeltida mantlar, strut hättor och annat. Vi var även pÃ¥ Pingstis där fyndade sambon kavajer, tvÃ¥ för 150 kr blev tvÃ¥ för hundra samt att jag fick mina virknÃ¥lar pÃ¥ köpet. Expediten orkade inte räkna och fundera .. ja tack säger vi glatt och betalar.

I dag så blev det säsongsavslutning på Möckelsnäs Orangeri med Skördedag. Klart man åker dit. Havtornen var helt sprängfylld. Som en glad överraskning kunde man köpa en kvist. Vilket jag klart gjorde. Eva trädgårdsmästaren, och således min förra chef, hade goda tips om hur man kom åt dessa smaskiga bär bakom taggar. Så ner i frysen och sen blir det havtornsmarmelad eller dyl till höstens/vinterns ostbrickor. Vädret visade sig från sin alldra finaste sida idag dessutom. Fyndade även två små pelargoner av australiensisk sort, återstår nu att se om de överlever vintern. Tyvärr fanns inga sticklingar av Santa Helena pelargonen. Vet inte vad det är med just den men verkar har etsats sig fast på något vis. Inbillar mig väl att den är lättare att få överleva.


 PÃ¥ vägen frÃ¥n orangeriet passade jag pÃ¥ att jaga kantareller… men de var inte sÃ¥ mÃ¥nga misstänker att nÃ¥gon hann före mig.
En doftande apotekar ros

En sprängfylld Havtorn
Vidare till Linnérs RÃ¥shult för att titta in i deras köksträdgÃ¥rd. Passade även pÃ¥ att fÃ¥ med mig lite fröer… alldeles gratis.  Carl von Linné gick runt i trädgÃ¥rden för att busa med barnen och sprÃ¥kas med de vuxna. NÃ¥gon fika blev det inte idag, min kaka var slut. 
PÃ¥ vägen hem valde jag en omväg genom härlig lövskog och längs med en smal vinglig väg runt sjön. När solen lyser pÃ¥ sÃ¥ finns det ju inget härligare och mera rofylld. En riktig liten” fell good ”eftermiddag. Det behövde jag inför nästa vecka. Hem igen för att laga riktig god italiensk söndagsmiddag.

Med andra ord en riktig härlig helg.

Bella

1 kommentar: