22 december 2013

Dan före dan före

Doppardan..nu är det minsann nära. Inte alls många dagar kvar till årets största slösarhelg. Och inte en flinga i sikte.

Känner mig som en stygg moraltant när jag varje åt uppmanar till besinning. Varje år få vi höra att vi slår julhandels rekord, hur det är möjligt är mig ett mysterium då alla ekonomiska rapporter visar att hushållen har allt mindre att röra sig med. Fler och fler i vårt samhälle har inte den ekonomiska möjligheten att slå på "stort" Och visst förstår man att korttidslånen ökar under december månad, man vill ju så gärna unnar sig det där och barnen: ja de vill och pekar och vill och ska ha. Smällen kommer som ett brev på posten när krediträkningen kommer och lånen ska betalas tillbaka. Samtidigt som lönen tycks ha krympt på bara en månad.

Det jag vill uppmana är att stanna upp och hejdar sig lite. Måste man ha den där nya julklänningen som sedan ändå kommer att hänga i garderoben, måste vi ha en fulländad Fanny & Alexander jul bara för att och måste barnen har 5011 julklappar när de dagen efter ha glömt alla förutom kanske två. Någonstans på vägen har vi glömt bort vad detta handlar om. Själv är jag inte troende, men julen för mig handlar inte om en religiös ledares födelse. För mig betyder det just besinning, rannsakning, tron på mina medmänniskor och kärlek och samvaro med dem jag trivs med och älskar.
Och visst har jag varit en av er, julmat tills bordsbenen vek sig, klappar som sprängde ekonomin, överdåd i massor. Men när man är sjuk, på riktig så har inget av detta någon som helst betydelse. Då har man bara en enda önska, och det är at bli frisk. Så min julönskan till tomten blir att alla de jag känner som är sjuka som kämpar varje dag, som är modiga nog att orkar med vardagen ska bli friska. Lyckan är att en vän ska få komma hem från sjukhuset, om än för några timmar, för att fira jul med sin familj och barnen, det är en alldeles underbar gåva. Att vänner till mig få vara smärtfria så att de kan fira jul i glädje med sin familjer. Önskan om att familjer kunde förenas och samsas och bli hel igen. Det är vad jag vill ha i min julstrumpa...ja och en ny stekpanna ;) Tack tomten.

Så stirra inte in i det sista..stanna upp, ta en kopp te eller vad du nu vill ha, umgås och bara va.. som sagt va julen kommer och gå. Och hemligheten är: den kommer att återkomma nästa år och året därpå och..

I går var vi och julshoppade..säger bara en sak, tur att det är ett helt år till innan det är dags att gå igenom den pärsen igen. Vi stannade även till på en liten lokal julmarknad, där fyndade jag 6 rullar möbeltyg för 120 kr. Resttyger som blivit över efter en fabrik som lade ner. Det är tillräcklig på rullarna för att jag ska kunna hitta på något trevligt.


Och till slut blev även de sista hemmagjorda julklapparna klara för leverans. Vad det är i dem? Det få ni se efter jul J


Och med detta önskar jag er en riktig härlig 4e Advent.
Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar