20 maj 2012

SM i Tornerspel


Alla Riddarna i SM tävlingen 2012
Anno 19 Maj i skrivandes år 2012

I helgen var det SM i Tornerspel på Hovdala slott. En perfekt kuliss till ett medeltida evenemang. På plats fanns även gycklargrupp, hantverk, medeltida matlagningsprogram, hundar och hästar i massor.

Medeltida matlagning
Dagen började jättefint, riktig bra väder och bra platser vid banan. I pauserna var det marknadsdags och mat. Jag hittade någon som sålde billiga tyger som jag nog kommer att kontakta senare, samma gäller en polsk bärnstenshandlare. Med hem följde däremot en vacker medeltida brosch som min kära sambo förbarmade sig över och köpte till mig. Jeee, tack snälla säger jag, nu har jag en brosch till mina fina mohair sjalar.

Att gå på glödande kål ;)
På tornerbanan var min lycka gjort då det inte fanns mindre än två Friieser hästar en valack och en hingst. Riddarna kämpade tappert om äran om att få bli årets riddare och årets lag. Inte konstig vann riddarna från Gotland. Där finns en stark tradition men lagen från fastlanden kämpade gott nog. Drömmen är att få komma till Gotlands Medeltidvecka full utrustad så klart. En tävling på programmets lottnummer var utlyst och vinnaren skulle få åka just till Gotland- dessvärre vann ingen av oss.

Uppvisning i damsadel
På programmet stod även uppvisning av ridning i damsadel. Ingen lätt konst precis, balansen måste ju vara perfekt i alla gångarter och riktningar. Själv provade jag på det för många år sedan med resultat att jag gled av efter några skrittsteg.

Sagohästen...dumma kamera upp o ner ju.
Lyckligt smutsiga händer
Det hela avslutades med ett vackert grupp fotot av hela gänget i fred och samförstånd, no hard feelings här inte. Men lyckan var inte slut här inte. Jag behövde ju känna lukten av hästsvett och skit så jag följde riddarna till sina transportrarna. Längs raden mutade jag en och annan med ”lånat” morot. Till slut så stod den där, svart,vacker, underbar men bara inte min. Min sagohäst, drömmen. En svart skugga. En vacker Friieserhingst. Ja och där fastnade jag. Med kel och klapp och resten av morötterna. Alldeles smutsig om händerna av Friieser stöv och smuts fullständig av lyckorus åkte vi hem till slut. Och nu vägrar jag att tvätta händerna.
Naturen tar över Hovdala igen
Min nya brosch








En underbar härlig dag är till ända. Lycklig och nöjd lägger jag nu mitt lilla huvud på kudden och drömmer…. om en svart skugga i natten. Min egen riddare.

Bella

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken fantastisk bild du fångat på en hare! Hoppas du hade kul på marknaden! Det låter som om din passion är hästar men jag hoppas att vi, Gycklarna, i alla fall gav dig ett skratt!

    Ha det bra!
    Martin från Gycklargruppen Pyro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack Martin, jag hade en fantastisk dag. Gärna mera uppträde från er nästa gång och så att alla kan se...
      Det är sambon som är mästarfotografen ;) och tar alla fantastiska bilder.

      Radera