18 juli 2011

Tusende och en trädgård

Idag var det trädgårdstema på schemat. Tidningen Land anordnar varje år en trädgårdsrunda från söder till norr som kallas Sveriges 1000 trädgårdar. Privatpersoner som öppna sina trädgårdar för allmänheten. Själv besökte vi tre av dem samt två offentliga trädgårdar, Orangeriet på Möckels Näs samt Huseby Bruk.
För mig ska en trädgård vara levande med många rum o vrå, oväntade inslag, installationer, något spännande. Tyvärr var det bara en av dessa trädgårdar som föll oss i smak. Men den överraskade verkligen. 

 

Från vägen förstod man att invånarna var trädgårdsintresserade men det var först när man rundar vrå efter vrå som man förstod vilket jobb som har gjorts och tid det har tagit. De hade ett jättemysigt Woodland, ett litet trägårdsland men det som drog till blickarna var ”insektshotellet” ett sådant måste jag ha säger jag glatt till sambon som himlar med ögonen som säger: jaha ännu en sak som jag ska snickra.  De fick verkligen plats med mycket på 3000 m2. 
 Helt  plötsligen ser jag något i buskarna som rör sig och då jag har sett en hund springa fritt så trodde  jag att det var han…. hmm döm till min förvåning när det sticker fram ett tryne tillhörande en minigris. Som glatt grymtande kom den fram till alla, dog upp lite matlökar och minglade mellan alla besökarnas ben. Nasse fick verkligen all uppmärksamhet den dan ;) 

Under dagen hann vi även med lite antik bla på Östergård i Moheda. Där jag för en gångs skull inte hittade något förutom grönsaker utanför. Jag köpte iof  träpinnar 10 st för 5 kr som är tänkta att bli blomsterpinnar när de är målade och lackade, så småningom. Besök dem på: www.ostregard.se

Därefter var det dags för lite mat det intogs i Alvesta på en relativ ny restaurang. Mysigt att sitta under parasollet när regnet droppar ner. Mätt och belåtna drog vi vidare till nästa trädgård utanför Moheda. En trädgård med stor sjö, växthus vis sjön, rosenrabatter och Astillbe så långt ögat nådde. Sen var det dags för fika hos svärmor och en runda i hennes trädgård för att se vad hon kunde dela med sig av i höst ;) även sambons syster var villig att dela med sig.. billigt är bra – gratis är ännu bättre.

Min egen trädgårdsdröm vore väl att ha en komplett ört/ medicinalväxter samt medeltida köksträdgård, både för visning, undervisning och klart för att kunna användas till både mat och åkommor. Men även för gamla kulturväxter och grönsaker. 

Phu, tror det behövs mycket trädgård till detta. För att inte tala om vinterbonad växthus och pool. Gott om tid- det kan jag råda bot på. Tur man då bara har kolonilott på 250 m2.

Ja det var dagens utflykt. Dags för hemfärd – nöjda och glada.

Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar