15 november 2012

Ännu en vacker dag här hos oss


Hela landet
ekologisk jordfräsning
Idag har jag så väldigt smått börjat gräva i mitt nya trädgårdsland. Det började med att jag klippte ner vinbärsbuskarna (blää) grävde fram dörren så man kommer in och kan stänga och började räfsa.  Sen tog orken slut. Mina förhoppningar var ju att om jag lämna grinden öppen så hittar våra vilda jordfräsar dit (vildsvinen) men det är bara att inse att vi få gräva själva. För deras mål med sitt bökande har varit hela tiden att förstöra gräsmattan runt om landet i stället för i.

Tröttsamt att rymma ;)
Mitt i alltihop inser jag att det är hål i staketet. Där försvann tanken med att Snoddas kunde gå fritt där inne när dörren är stängd. Det tog inte lång tid innan han insåg att ”tanten” dvs. jag, inte springer lika fort som han i gummistövlar.  I fjärran ser jag honom galoppera iväg till hönsgödselstacken. Med förnyade krafter kom jag i fatt han bara för att han på nytt skulle lura mig och dra till retreat och skena av åt andra hållet… med det där skadeglada leendet som bara han kan åstadkomma.
Rakt in på herrgårdens territorium, runt huset och rakt upp på deras altan. Utan att det minsta bryr sig om att mamsen nu var riktig irriterad. Men nu fick det va nog och han åkte då rakt in i huset, för att förhoppningsvis slicka sig ren om helt nergrisade tassar o mage. Kan hälsa alla som följt mig att Snoddas nu är friskförklarad efter sin svåra inneörs infektion. Att han inte hör nu beror nog inte på att balansen inte riktig är tillbaka än, utan har nog helt andra orsaker. Illbattingen!!
Efter denna minimaraton så hämtade jag kameran för att passa på att ta lite bilder på omgivningen nu när solen visade sig från sin finaste sida. Så varsågoa, ett magisk vackert Askenäs.
Framsida
Jordkällare, bara o ta för sig. huua nää



                
                          Baksida
                             
Sjön bakom träden
 
Få man bjuda på en fika under Asken?
 
 
Jätteträd av Rhodedendron






 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar